ICT & Education

ICT & Education

Programme manager For questions or more info, contact
Nicole Goossens
n.goossens@fontys.nl Semestercoach:
Gerwin van Delst
g.vandelst@fontys.nl

NOTE: This specialisation is for Dutch students only. Therefore the text on this page is in Dutch.

Binnen je ICT-opleiding krijg je de unieke kans om niet alleen jezelf, maar ook anderen te helpen zichzelf te ontwikkelen in het ICT-vakgebied. Stap in de voetsporen van je eigen docenten en ga zelf ondervinden of het docentschap iets voor jou is.

Deze specialisatie is heel erg praktijkgericht, je gaat meteen vanaf de start als stagiair-docent aan de slag op een school (mbo, vmbo of onderbouw havo/vwo). Je kunt immers alleen in de praktijk met leerlingen of studenten ontdekken of er een goede leraar in jou schuilt. Uiteraard krijg je daarbij goede begeleiding vanuit zowel je stageschool als de opleiding.

Wanneer past deze specialisatie bij jou?

  • Je bent sociaal ingesteld en vindingrijk;
  • Je haalt energie uit het uitleggen van ICT-toepassingen aan anderen;
  • Het begeleiden of coachen van leerlingen of studenten in het ICT-vakgebied spreekt je aan;
  • Je wilt alles weten over hoe iemand het beste leert en hoe je daaraan kan bijdragen als docent of als trainer;
  • Je bent op zoek naar een baan waar geen dag hetzelfde is;
  • Je wil je werkveld verbreden en je kansen op de arbeidsmarkt vergroten.

Onze collega-docenten van de Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool zijn experts op het gebied van het opleiden van docenten voor het technisch beroepsonderwijs. Daar valt ook het vakgebied ICT onder. Vandaar dat zij het onderwijs van de specialisatiesemesters ICT & Education verzorgen. S4 ICT & Education en S7 ICT & Education noemen zij tezamen de educatieve track ICT. Wanneer je deze educatieve track (60 EC) in zijn geheel behaalt, ontvang je bij het succesvol afronden van je ICT-opleiding je lesbevoegdheid.

In het eerste semester (S4) van de educatieve track ICT leer je de basis van het lesgeven en het begeleiden in het onderwijs. Dit semester kun je op A- of B-niveau afronden. Wanneer je het op A-niveau afrondt, heb je het semester behaald en ben je bijvoorbeeld in staat een les te kunnen geven. Wanneer je het op het hogere B-niveau afrondt, kun je bijvoorbeeld een samenhangende lessenreeks ontwikkelen en verzorgen. Enkel met niveau B kun je S7 ook in deze specialisatie volgen en afronden. 

Tijdens het tweede semester (S7) ga je je verder verdiepen in het onderwijs en hoe je het onderwijs een stukje kan verbeteren. Wanneer je het op niveau A afrondt, ga je in semester 7 wat anders doen. Wel kun je dan alsnog na je studie ICT een verkorte lerarenopleiding ICT volgen.

Mocht je tot de ontdekking komen dat het beroep van leraar toch niet zo goed bij je past, dan kun je de ontwikkelde vaardigheden natuurlijk zeker ook toepassen in de ICT beroepspraktijk. Ook daar zal je wel eens iets uit moeten leggen aan een klant of een team van collega’s mogen begeleiden. Daarnaast worden in het bedrijfsleven ook veel trainingen gegeven, waar je binnen deze track voor kunt oefenen.

"Bij succesvolle afronding ontvang je het getuigschrift HBO-ICT, waarop tevens vermeld staat, dat je hebt voldaan aan de bekwaamheidseisen onderwijspersoneel. Je bent daarmee bevoegd om les te geven in ICT op het vmbo, mbo en in de onderbouw van havo en vwo." Karin Valke - Docent ICT & Education
Inhoud

In deze specialisatie ga je aan de slag met theoretische concepten op het gebied van onderwijs, je gaat ervaring opdoen als stagiair-docent binnen praktijksituaties en je werkt aan je professionele ontwikkeling. Je loopt stage op een school en je doet ervaring op met allerlei onderwijsactiviteiten.

Deze activiteiten zijn het maken en uitvoeren van onderwijsactiviteiten, leerlingen begeleiden, evalueren en beoordelen. Daarnaast is het belangrijk dat je tijdens het professioneel handelen leert communiceren met collega’s en leerlingen, plannen, organiseren en samenwerken. Er wordt ook verwacht dat je reflecteert op je handelen en dat je daarvan leert. Je verzamelt bewijsstukken op je stageschool en je werkt deze uit in diverse datapunten om uiteindelijk een portfolio aan te kunnen leveren.

Om het professioneel handelen op de stageschool goed uit te voeren word je tijdens de onderwijsdagen vanuit de PTH (lerarenopleiding) ondersteund. Dit kan zijn met theorie over het geven van onderwijs, maar ook door het uitvoeren van opdrachten met je medestudenten. Ook bespreek je de ervaringen die je in het onderwijs opdoet met elkaar zodat je veel van elkaar kan leren.

Daarnaast werken we al een aantal jaar samen met het ROC Tilburg en voer je met je medestudenten daar opdrachten uit om te leren van deze mbo-docenten. Het is voor deze track van belang dat je een stageplek hebt op een vmbo- of mbo-school of op een scholengemeenschap met een beroepsgerichte oriëntatie.

Video
Werkveld

Met deze specialisatie vergroot je je kansen op de arbeidsmarkt. Er is al jaren een tekort aan technisch geschoolde docenten voor het technisch beroepsonderwijs.

Na je afstuderen kun je werkzaam zijn als docent ICT gecombineerd met een aantal dagen als ICT’er in de beroepspraktijk. Volledig voor de klas of volledig als ICT’er is natuurlijk ook een mogelijkheid. Met je didactische vaardigheden ben je zeker welkom in het bedrijfsleven om ICT-cursussen of trainingen te verzorgen.

Algemene informatie

Wil je meer weten over de inhoud van de semesters? Raadpleeg dan de studiehandleidingen op de Fontys ICT portal. Ook kun je contact opnemen met Gerwin van Delst, semestercoach, via g.vandelst@fontys.nl.

Voor deze specialisatie maken we gebruik van de elektronische leeromgeving Canvas van de Pedagogisch Technische Hogeschool.

Locatie:

Deze specialisatie wordt drie dagen in de week uitgevoerd op een stageschool die je zelf uitkiest en waar je zelf ook contact mee legt. Daarnaast worden de lessen één dag in de week gegeven in Eindhoven (op het TU-terrein) en één dag in de week in Tilburg (op Campus Stappegoor).

Ingangseis specialisatie:

Als ingangseis wordt gesteld dat de student voorafgaand aan de start een stageplek moet hebben op een vmbo- of mbo-school of op een scholengemeenschap met beroepsgerichte oriëntatie.